آنچه باید همسر یک وکیل دادگستری بداند

آنچه باید همسر یک وکیل دادگستری بداند

در بسیاری از اوقات همسران وکلای دادگستری، خانه دارند  و یا به حرفه دیگر اشتغال دارند،

بانو شرلی پ. هنی،  همسر آقای استیون هنی وکیل دادگستری  یکی از این خانم هاست.

وی در مقاله ای تجربیات ۱۵سال زندگی زناشوئی خود را با یک وکیل دادگستری به رشته تحریر  در آورده است و ضمن مقاله،  نظرات و راهنمایی‌های سودمندی در مورد رفتار و گفتار همسر یک وکیل دادگستری با شوهرش ارائه کرده که بنظر می رسد، مطالعه آن برای همسران محترم همه وکلای دادگستری خاصه جوان ها مفید است.

این مقاله سالها پیش در شماره ۵۷-  آوریل ۱۹۷۱در مجله کانون وکلای دادگستری آمریکا منتشر شد. آلبرت برناردی که خود وکیل دادگستری می باشد، این مقاله را به فارسی ترجمه و در  مجلّه حقوق مردم شماره ۲۴و ۲۵– تایستان و پائیز ۱۳۵۰شمسی چاپ کرد.  اینجانب به علت تازه بودن هنوز مطالب بیان شده، نشر دوباره آن را سودمند دیدم، ولی با توجه به تفاوت دو فرهنگ امریکایی و ایرانی، و نیز برای استفاده بهتر،ناچار شدم  تا قسمت هایی از مقاله را حذف و یا حک و اصلاح عباراتی نمایم  و همچنین مطالبی ضروری دیگر نیز بنظر اینجانب رسید که در لا به لای  مطالب،  اضافه شده و به رنگ روشن تر  آمده است .

امید دارد که مطالعه نوشته حاضر، هرگاه  مستعد این نباشد که دانش و آگاهی اجتماعی همسران این قشر خدوم و زحمتکش را افزون کند، لااقل به منزله تلنگری آگاه بخش (یادآوری و تذکر) باشد .

متن مقاله با اضافات

همسر یک وکیل دادگستری باید قانون را بعنوان قسمتی از زندگانی شوهرش بپذیرد. و کلید تفاهم  او با چنین شوهری، سوای دوست داشتن و عشق ورزیدن، محترم شمردن حرفه اش است.

بنظر می آید برای نیل به این مقصود رعایت قواعد ذیل – که در سه قسمت بیان میشود، الزامی است :

وقتی شوهر شما در دفتر کار خود است :

  •  هرگز، هرگز در مورد آنچه ممکن است از امور و مراجعات شوهرتان شنیده باشید کوچکترین مطلبی بر زبان نیاورید. البته احتمالاً  شوهرتان هم هیچوقت اسرار شغلی را بشما نخواهد گفت. اما رعایت این قاعده به قدری ضروری و با اهمیت است که حتی اگر شوهرتان در عالم خواب هم حرفهائی زند، شما نباید به هیچ‌وجه مسموعات خود را با او در میان بگذارید.
  •  مهم تر اینکه هیچ گاه از روی کنجکاوی و یا خود شیرینی یا تمسخر سعی نکنید، اطلاعی از امور کاری وی  کسب کنید و یا پرسش هایی از این قبیل کنید :

   “راستی،  آقای …. دیروز در دفتر تو چکار داشت؟”

“شنیده ام فلانی و همسرش اختلافاتی دارند؟ “.

البته سوالاتی هستند که طرح آنها مجاز  و بلا اشکال به نظر می رسد. مانند اینکه ” امروز ظهر چه غذائی میل کرده ای؟  و  …. ”

مطمئن باشید وقتی شوهر شما بداند که اتفاقاً امشب هم برای شام همان غذا را تهیه کرده اید، با کمال میل به سوال شما پاسخ خواهد داد .

  •  در نظر داشته باشید که هرگز برای امور بی اهمیت یا مطالب بی معنی بدفتر وکالت شوهرتان تلفن نکنید. قبل از برداشتن گوشی و شماره گیری از خود بپرسید که آیا می توانید موضوع صحبت را تا هنگام یرگشت وی به منزل برای استراحت و صرف نهار یا شام به تاخیر بیاندازید و وقتی برایتان مسلم گردید که این امر امکان ندارد، در آنصورت تماس به دفتر شوهرتان بلااشکال است.

موقعی که مکالمه بین شما و آقای وکیل دادگستری برقرار گردید اولین سوالی که باید بکنید این است: ” آیا یک دقیقه وقت داری ؟…”  مطمئناً او با فکر به  اینکه همسرش موضوع صحبت را به یک دقیقه محدود کرده است،  علاقه اش برانگیخته و ممکن است پاسخ مثبت بدهد. اگر شوهرتان حاضر به مکالمه گردید هرگز بیش از پنج دقیقه با او صحبت نکنید . اگر ضمن مذاکره تلفنی بشنوید که شوهرتان بیش از سه بار زمزمه کنان میگوید : ” بله… بله … بله… ”  باید نزد خود بیاندیشید که شوهرتان در حالی که گوشی تلفن را روی شانه اش قرار داده است سخت مشغول کار میباشد. این هشداری خواهد بود که شما در آن موقع خداحافظی کنید.

در نظر داشته باشید که در این موقع هر گونه تقاضائی به گفتگوی خود علاوه ننمائید .

  •  موضوعی که درک آن برای شما حائز اهمیت میباشد این است که منشی شوهرتان یکی از اجزاء ضروری کارش است . بنابراین خانم منشی باید شایستگی کامل داشته باشد و اگر گذشته از این دارای زیبائی و شخصیت باز و اجتماعی هم باشد،  قطعاً محیط کار برای موفقیت بیشتر شوهرتان مناسب خواهد بود.  هرگز سعی نکنید اقدامی در انتخاب منشی او با تعیین خصوصیاتش مانند پیشنهاد انتخاب منشی از بین افراد مسن تر و … بعمل آورید .
  •  جز در موارد ضروری، هرگز در وقت کاری به دفتر وکالت شوهر خود مراجعه نکنید و وقتی خود در خیابان هستید،  انتظار نداشته باشید تا او در پایان وقت متعارف کاری نقش آژانس و تاکسی تلفنی را بازی کند، چه ممکن است وی مجبور باشد حتی پس از ساعت کاری نیز در دفتر بماند.
  •  توقع نداشته باشید، هر کسی را که شما برای امر وکالتی به شوهر خود معرفی کرده اید، کارش راه افتد، و یا قبول درخواست تفویض وکالت وی، مورد پذیرش آقای وکیل قرار گیرد. زیرا معمولاً وکلای دادگستری برای انجام امور و کارهای وکالتی، اصولی ثابت برای خود دارند و یا ممکن است دعوی دوست یا دوست دوست شما،  نزد شوهرتان پیشرفت نداشته باشد.

وقتی شوهرتان در منزل است :

  •  اگر شما با وکیل دادگستری ازدواج کرده اید، هرگز منتظر نباشید که هنگام بحث در باره موضوعی، شما آخرین کلام را ادا کنید زیرا مسلماً اکثر اوقات تحت تاثیر فکر منطقی و قدرت بیان او قرار میگیرید و این برای همسران وکلای دادگستری خطری است که از مزایای شغلی و حرفه ای شوهرشان بوجود می آید .
  •  اگرچه وکلای دادگستری، به عنوان یک گروه ، معروف بداشتن اشتغال فکری در زمینه مسائل خارج از امور عادی و پیش پا افتاده هستند،  ولی باید در نظر داشت که بعضی اوقات امور جزئی و معمولی برای آنها حائز اهمیت فراوان است. بنابراین با وصف آزادی بیشتری که به زنان داده شده،  مسلماً شوهرتان از اینکه مشاهده کند یک لنگه جورابش با لنگه دیگر جور در نمیاید ناراحت و آشفته خواهد شد .
  •  چون ساعت مراجعت وکیل دادگستری به منزل غالباً نامعین است و حتی گاهی اوقات تا پایان وقت اداری (ساعت ۲/۳۰بعد ازظهر)  ممکن است دادگاه وی به درازا کشد و یا تا ۱۰شب در دفتر وکالت مشغول کار باشد.  بدیهی است آماده کردن یک غذای لذیذ پس از آنکه غذا سه بار  گرم شود کار بسیار مشکل و غیر بهداشتی خواهد بود . اگر همسر وکیل دادگستری نتواند با تمسک به روش منطقی کدبانوگری بر این مشکل غلبه نماید،  ناچار باید غذای شوهرش را بصورت خوراک های آماده از پیش و  فوری و با چهره ای متبسم روی میز عذاخوری قرار دهد. میگویند : ” قانون معشوقه حسودی است”  این مثال در مورد همسر وکیل دادگستری نیز مصداق دارد .
  •  سعی کنید زندگی اجتماعی شوهرتان را به صورت اجتماعی نگاه دارید. هرگاه در یک مجلس دوستانه و رفت و آمدها مشاهده میکنید که شوهرتان با علاقه فراوان مشغول صحبت با دوستانش است و در باره مسائل حقوقی بحث و گفتگو میکند، نرنجید و مخالفت خود را باچشم و ابرو به او و دیگران نشان ندهید. عاقلانه ترین راه این است که   در گوشه  و بحثی دیگر به  سایر مهمانان ملحق شوید و باب صحبت را در مورد مسایل مورد علاقه خود باز نمائید .
  • نسبت به حرفه شوهرتان اظهار علاقه کنید و خود را آماده نمائید که با او از روی بصیرت در باره مسائل مربوط بحرفه اش بحث و مذاکره کنید . اما در نظر داشته باشد که بنابر ضرب المثل معروف ” داشتن معلومات ناقص، خطرناک است” ، هیچوقت تصور ننمائید که از زندگی مشترک با شوهرتان علم حقوق را فرا خواهید گرفت.
  •  واقعیت این است، که وکلای دادگستری، افرادی اجتماعی، شناخته شده و دارای شأن اجتماعی والا هستند و در اجتماع چه در کوچه و بازار و چه در محل های عمومی مانند سینما و رستوران و نیز نشست های  جمعی نظیر جشن های عروسی و غیره، عده ای زیادی من جمله خانم ها آنها را شناخته،  احوال پرسی و اظهار صمیمیت و آشنائی می کنند . در این قبیل مواقع حسادت زنانه، خاصه اگر منجر به  تغییر فیزیکی چهره و از آن بدتر،  قلمبه گویی شود،  سوای آثار سوء اجتماعی،  به لحاظ زندگی شخصی نیز کار را بر او و شما دشوار می کند .
  •  آراستگی ظاهر، تمیزی و  مرتب بودن لباس وکیل دادگستری به هنگام خروج از منزل و ظاهر شدن در اجتماع، لازم و نقش  شما به عنوان همسر وی در این باره، پر رنگ است. زیبنده نیست که یک وکیل دادگستری با پیراهنی از منزل بیرون رود که یک دکمه آن افتاده و یا یقه آن چرکین است.
  •  گاه استرس، عصبانیت و تنگ خلقی مقطعی وکیل دادگستری به هنگام ورود به منزل، بازتاب برخورد وی با اصحاب دادگستری و دعوی در طول فعالیت روز است، تحمل موقت و لحظه ای صورت عبوس شوهر و تلاش زنانه و کیدی که از هر زن وفادار میسرست، و منجر به  بازگشت آرامش مرد می شود،  به جای مقابله به مثل و قرزدن،  زندگی را برای دوتان  لذت بخش می کند .
  •  گاهی  بنا به ضرورت و تنگی وقت، بعض مدارک و پرونده های کاری که ممکن است در میان آن اصول مدارک و اسناد موکلین نیز باشد به خانه آورده می شود. حفاظت از مدارک و کیف کاری شوهر شما در هنگام شلوغ بودن منزل و میهمانی و انتقال آن از پیش چشم ها به محل مناسب، مشروط بر اینکه به هنگام خروج شوهرتان از منزل موضوع به وی یاد آوری شود، برخوردی بایسته و پسندیده است .
  •  استراحت بعد از ظهر، خستگی کار شوهر را که ناشی از تلاش صبح وی در محکمه است، مرتفع می سازد و او را برای کار بعد از ظهر ( پذیرش ارباب رجوع دفتری )  آماده می کند، فراهم آوردن محیطی مناسب و تشویق وی به استراحت و خواب ، سلامتی و شادابی شوهرتان را تضمین می کند .
  •  از پذیرفتن هر نوع بسته و کادو  و  وجه نقد که از طرف افراد ناشناس به درب منزل می آید، خودداری کنید. مگر اینکه با شوهر خود قبلاً هماهنگی و یا فرد  مراجعه کنند آشنا و مورد وثوق تان باشد . زیرا ممکن است خدای نکرده چنین حاتم طائی بخش از سوی طرف موکل و حکم گرفتن آن، حرمت باشد.

نقش شوهر وکیل، بعنوان پدر فرزندان :

  •  پدر فرزندانتان را که وکیل دادگستری است تشویق کنید، تا اوراق و دفاتر مشق خط فرزندان کوچک خویش را که باید از نظر والدین دانش آموزان بگذرد، شخصاً امضاء کند. قطعاً آموزگار مدرسه به دلیل انشا و نوع و مشابهت خط توجه نموده در کار شاگردش خیلی سختگیری نخواهد کرد .
  •  خود و همچنین به فرزندانتان یاد دهید که پیغامهای تلفنی را که باید به پدر خانواده تسلیم شود هرگز از یاد نبرید و نیز آن را در محل نامناسبی مانند پشت قبض تلفن یا برق یاداشت نکنید .
  •  کاغذهای موجود در خانه اگر مربوط به پدر خانواده  است، نباید برای ساختن هواپیما مورد استفاده قرار گیرد، چه بسا ممکن است موضوع مهمی روی آن یادداشت شده باشد . همچنین عاقلانه نیست که بچه هایتان این هواپیمای کاغذی را از پنجره اطاق به هوا فرستند.
  •  فرزندان شما نیز باید نسبت به کار پدرشان علاقمند باشند و چنانچه روزی دختر بزرگ شما از پدرش تقاضا کند در باره مسائل حقوقی در دبیرستان یا انجمنی سخنرانی ایراد کند، این اظهار علاقه باید مورد قدردانی واقع گردد. اما دعوت از پدر برای ایراد سخنرانی هرگز نباید بدون موافقت صریح او صورت گیرد و تحصیل این موافقت هم هیچوقت نباید وقتی باشد که وی مشغول تماشای پخش اخبار یا  یک مسابقه فوتبال از تلویزیون و یا در حال خواندن روزنامه یا کتاب است .
  •  گاهی پر کاری و  اشتغال سخت وکیل موجب کم توجهی وی به اهل منزل از حیث،  کوتاه شدن دیدار پدر و فرزندان و شوهر و همسر،  و یا به تعویق افتادن مسافرت و یا کوتاه شدن مدت آن می شود . چنین وضعیتی متاسفانه  لازمه و حتی خصایص  کار وکالت خاصه وکلای جوان است از این رو در این قبیل موارد، درک وضعیت خاص شوهر و همکاری با وی و توجیه کردن کودکان مشترک، شیرینی زندگی مشترک و رفع خستگی همسر و پدر خانواده را دو چندان می کند .

حرف آخر :

در نظر داشته باشید که قانون، زندگی اوست . علاقمندی بقانون و خدمت به اجرای عدالت مستلزم آن است که انسان تمامی وجود و وقت و نیروی خود را وقف آن نماید .

شما بانوان گرامی که با وکلای دادگستری زندگی میکنید حرفه او را محترم شمارید و او شما را برای این کار دوست خواهد داشت.

 نوشته و انتخاب : محمد مهدی حسنی
فرید خدائی فر
vakil@vakil.net
۱دیدگاه
  • نادر نادر
    ارسال شده در ۱۹ بهمن ، ۱۳۹۸ / ساعت : 16:54 / پاسخ

    سلام متاسفم از اینکه اون چیزی که با فرهنگ ما ایرانیها سوختی بیشتری دارد تحلیل بر عکس این مقوله مورد اشاره است بدین معنی که هنگامی که خانم خانواده وکیل باشد آنزمان چه عواقب و تبعاتی در راستای زندگی شخصی و خانوادگی در پی دارد
    اینکه در مقاله جنابعالی به وظایف زن اشاره فرمودین به جرات عرض کنم که تقریبا در اغلب مشاغل خانوم ها همون وظایف را لا اقل در ایران بعهده دارن اما اون چیزی که سزاوار بررسی است این نکته حیاتی است که ۷۲ درصد از خانمهایی که بعد از ازدواج وکیل شدن از همسرانشان جدا شدن اما این آمار در اروپا و آمریکا کمتر از۵درصد هست
    اون چیزی که لازمه بهش پرداخت نه غذا گرم کردن خاتمه و نه دوختن دکمه مقالات علمی را با علم به نگارش درد ترین نه نیازهای خودمان بدرود دوست من

ارسال دیدگاه