طرح گشت نامحسوس چقدر آب می‌خورد ؟

طرح گشت نامحسوس چقدر آب می‌خورد ؟

طرح گشت نامحسوس چقدر آب می‌خورد؟

هنوز در خصوص میزان هزینه این طرح برای نیروی انتظامی حرفی به میان نیامده اما از صحبت‌های ساجدی‌نیا می‌توان برداشت کرد که هزینه این طرح شامل اضافه کار ٧ هزار نیروی نامحسوسی است که در استخدام ناجا هستند.

گشت نامحسوس 

«ما باید پدری کنیم برای مردم. هرکس صبح پا می‌شود یک مقرراتی و یک چارچوبی می‌گذارد، این یکی می‌خواهد مخفی مردم را کنترل کند، آن یکی می‌خواهد آشکار مردم را کنترل کند، مگر حق دارید؟» این بخش از سخنان رییس‌جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت یکی از پربازدیدترین ویدیوهایی است که روی سایت‌های خبری قرار گرفته.

پس از انتشار خبر آغاز به کار ٧ هزار نیروی نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی در روز دوشنبه هفته گذشته، حسن روحانی لازم دانست تا واکنش خود را در قالب دفاع از قانون و آزادی مردم بیان کند: «آزادی مردم محدود نمی‌شود الا با قانون. هیچ چیز دیگری نمی‌تواند آزادی مردم را محدود کند، دولت هم نمی‌تواند، قوه قضاییه هم نمی‌تواند، فقط قانونی اگر مراحلش تصویب و ابلاغ شد می‌تواند چارچوب بگذارد. به غیر از قانون ما حق نداریم در زندگی مردم، زندگی خصوصی مردم و در زندگی عمومی مردم دخالت کنیم. حکومت امیرالمومنین برای ما الگو است و پیامبر فرمود حاکم، پدر امت است، باید جایگاه پدری داشته باشد و ما باید در این راستا وظیفه خودمان را نسبت به مردم‌مان انجام دهیم.»

یک روز پیش از جلسه هیات دولت، رییس‌جمهور در پایان سفر استانی‌اش به استان سمنان و در جمع خبرنگارانی که در خصوص حضور ماموران نامحسوس از او سوال پرسیده بودند، پاسخ داد: «کرامت انسانی را خدا به انسان‌ها داده و این کرامت مقدم بر دین است. کرامت همه باید حفظ شود.»

روحانی با اشاره به اینکه یک طرح‌هایی در کشور اجرا می‌شود که بخشی از آن مربوط به دولت می‌شود و بخشی از طرح‌ها نیز مربوط به دستگاه‌های دیگر مثل قوه قضاییه یا دیگر نیروها است، در خصوص موضع خود به عنوان رییس دولت توضیح داد: «دولت به وعده‌های خود از جمله در این زمینه پایبند است و هر جا لازم بوده برای ایجاد احساس امنیت در مردم، از توان خودش استفاده کرده است.

دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی‌اش باشد انجام خواهد داد.» با توجه به موضع‌گیری شفاف روحانی حالا شاید سوالی که دولت می‌تواند به آن پاسخ دهد این باشد که وزیر کشور به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی آیا قرار است به این موضوع وارد شود یا خیر؟ عبدالرضا رحمانی فضلی که این روزها به نیویورک رفته هنوز در خصوص گشت‌های نامحسوس اظهارنظری نکرده است اما به عنوان عضوی از کابینه دولت تدبیر و امید و با توجه به این وعده رییس‌جمهور که گفت «دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی‌اش باشد انجام خواهد داد. » شاید بتوان منتظر پیگیری و توضیحات او در این خصوص ماند.

نامحسوس‌ها به سراسر کشور می‌رسند

فارغ از اینکه وزیر کشور هنوز شخصا در خصوص این طرح اظهارنظری نکرده است اما به نظر می‌رسد بخشی از واکنش او در سخنان معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران منعکس شده که روز گذشته اعلام کرد نیروی انتظامی بدون هماهنگی با این نهاد نسبت به استقرار نیروهای نامحسوس در شهر اقدام کرده است و تاکید داشت که « استانداری تهران ضمن احترام به اصل اینگونه طرح‌ها، حسب نظر وزیر محترم کشور و معاون محترم امنیتی – انتظامی وزارت کشور، لازم می‌داند چگونگی این طرح را بررسی کند و پاسخگوی برخی نگرانی‌ها باشد.»

محسن نسج همدانی گفت: « استاندار تهران در راس استانداری تهران به عنوان متولی امور اجتماعی و امنیتی که مسوول امنیت در استان است، نسبت به ابعاد و اجزای این طرح اطلاع ندارد و چند روزی است به نمایندگی از مردم تلاش می‌شود هماهنگی‌های لازم انجام و گزارش مربوطه اخذ شود.»

همدانی البته اعلام کرد که «طرحی که در حال حاضر توسط نیروی انتظامی تهران بزرگ اجرا می‌شود از جمله اقدامات ضروری است. »

اما لازم دید به نیروی انتظامی یادآور شود که «هرگونه طرحی که جنبه‌های اجتماعی و عمومی دارد و در ارتباط با مردم است، باید در دستگاه‌های مربوطه بررسی شود تا از نگرانی بیهوده بین مردم شریف جلوگیری شود.»

معاون استاندار تهران در حالی از عدم هماهنگی نیروی انتظامی با استانداری سخن گفت که به نظر می‌رسد نیروی انتظامی در این خصوص با قوه قضاییه هماهنگ و البته قرار است تا حضور نامحسوس ماموران تنها محدود به تهران نباشد.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ که سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد تا به بخشی از سوالات بسیاری که پس از اعلام خبر آغاز به کار گشت نامحسوس به وجود آمده بود پاسخ دهد، گفت: « پلیس برای انجام ماموریت‌های متعدد خود براساس قوانین و ضوابط جاری در کشور می‌تواند از ماموران محسوس و نامحسوس خود استفاده کند. تمام سازوکارهای لازم برای استفاده بهینه برای این ماموریت در نظر گرفته شده و کلیه اقدامات آنان تحت نظارت سیستم‌های نظارتی پلیس از جمله بازرسی، حفاظت اطلاعات و… قابل کنترل است.»

رییس پلیس تهران البته لازم دید تا چند نکته را در خصوص ماموران نامحسوس و عملکرد آنها توضیح دهند.

براساس گفته‌های او:
١- کلیه ماموران از کارکنان کادر پلیس تهران و ضابط قضایی هستند.

٢- این ماموران علاوه بر انجام وظایف و ماموریت‌های تخصصی خود، در ساعات غیراداری به عنوان ماموران نامحسوس و مورد وثوق، در صورت مشاهده جرایم مشهود، صرفا اطلاعات لازم را از طریق سیستم‌های ارتباطی به مرکز پلیس اعلام می‌کنند.

٣– ماموران به هیچ‌وجه، مواجهه حضوری و برخورد با مردم را ندارند. و بعد از مردم خواست اگر کسی با لباس شخصی به عنوان پلیس امنیت اخلاقی با شخصی برخورد کرد با پلیس ١١٠ تماس بگیرند.

او که در صحبت‌های خود تاکید کرده بود آغاز به کار ماموران نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی براساس خواست شهروندان بوده و اساس به خاطر «افزایش احساس امنیت روانی و رفع دغدغه‌های مردم» صورت گرفته است اطمینان داد که: «این طرح در کل کشور گسترش می‌یابد.»

بنا به گفته سردار ماموران نامحسوس در حال حاضر «از کارکنان کادر پلیس تهران» و باز به گفته او «اینها در شیفت استراحت و غیرکاری خود، ضمن اینکه ماموریت عادی خود را انجام می‌دهد، در شیفت استراحت به همکاران دیگر خود کمک می‌کنند. بعضا ممکن است در زمان استراحت، رفتن به منزل و مهمانی، گزارش می‌دهند.»

هنوز در خصوص میزان هزینه این طرح برای نیروی انتظامی حرفی به میان نیامده اما از صحبت‌های رییس پلیس تهران می‌توان برداشت کرد که هزینه این طرح شامل اضافه کار ٧ هزار نیروی نامحسوسی است که در استخدام ناجا هستند.

خبر ایرانی

فرید خدائی فر
vakil@vakil.net
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

رفتن به نوار ابزار