کلک جدید برای فرار از پرداخت مهریه

کلک جدید برای فرار از پرداخت مهریه

پرداخت مهریه همیشه یکی از دغدغه های مردان بوده که این روزها کلک جدیدی برای فرار از این موضوع بین برخی از مردان حقه باز پچ پچ می‌شود.

مهریه یکی از حقوق مالی زن بر مرد است که به واسطه صیغه عقد واجب می شود و عبارت است از: «مالی که مرد به مناسبت نکاح، ملزم به اعطای آن به زن می شود.» به مجرد اینکه صیغه عقد جاری شد؛ زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی در ان بنماید و تصرف دیگران ، حتی شوهر ، در مهریه زن باید با اذن زن صورت گیرد.

در قرآن کریم از مهریه با تعابیری چون: «صداق» ، «اجر»، و« فریضه»، یاد شده است، ودر زبان فارسی به آن «کابین» گفته می شود.

جزئیات قوانین مهریه و مراحل پرداخت آن :

در اینجا سه حالت می توان متصور شد:

حالت اول- مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی)

حالت دوم- مهریه دقیقاً ۱۱۰ سکه است: مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراین صورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده ۲ قانون محکومیت های مالی کسانی که برای پرداخت ۱۱۰ سکه اقدام نکنند، راهی زندان می گردند.)

حالت سوم- مهریه بیش از ۱۱۰ سکه تعیین شده است: در این وضعیت، در ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده۲ محکومیت های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است.)سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد نمود.

ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی : هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه نموده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می نماید در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد .(ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.)

زندانیان مهریه

به گفته رئیس سازمان زندان‌های کشور ؛ از هشت هزار نفر زندانی جرایم غیرعمد در کشور، ۱۷۰۰ نفر مربوط به مهریه هستند.

باید خانواده‌ها فرهنگ و دیدگاه خود را در امر ازدواج فرزندانشان تغییر دهد چرا که به هیچ‌وجه شایسته نیست با عبارت «مهریه را کی داده و کی گرفته است» یک عمر جوان خودمان را بدبخت کنیم بلکه بهتر است که جوانان و خانواده‌ها با نگاه به توان مالی و جیب خود مهریه در نظر بگیرند چرا که مهریه عندالمطالبه است و هر زمان زن اراده کند می‌تواند دریافت کند.

روش جدید دور زدن مهریه

اما در برخی از مردان همیشه اندیشه دور زدن مهریه زنان رایج بوده است به طوری که این شوهران به هر روشی متوسل می شوند تا از حق و حقوق شرعی حقوق همسران خود سرباز بزنند .

این فکر فرار حتی گاهی باعث می شود برخی از مردان برای عدم پرداخت مهریه به آزار و اذیت زن دست زده تا همسر خود را به بخشش مهریه وادار کنند.

در میان گاها روش های جدیدی نیز برای دور زدن مهریه میان مردان پچ پچ می شود و با باز کردن حساب به نام همسر مدعی پرداخت مهریه و حق و حقوق مالی آنان می شوند.

کارشناسان قضایی معتقدند اگر شوهران به نام همسر خود و با موافقت آنها حساب بانکی افتتاح کنند و گردش حساب چه کم و چه زیاد داشته باشند می توانند از این حسن نیت همسر سو استفاده کرده و اعلام کنند این مبالغ جهت پرداخت مهریه واریز شده است.

البته این موضوع که زنان با اعتمادی که به همسر خود دارند اجازه باز کردن حساب به نام خودشان را به همسران می دهند و یا حساب شخصی خود را در اختیار آنان قرار می گذارند می تواند عواقب بدتری نیز داشته باشد که به زندان و حبس ختم شود.

گفتنی است، البته قانون و قضات هوشیار تر از این دسته از مردان حقه باز هستند و قطعا اجازه پایمال شدن حق و حقوق شرعی زنان را نخواهند داد و با متخلفان برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران

فرید خدائی فر
vakil@vakil.net
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

رفتن به نوار ابزار