از بازگشت خاوری کاملاً نا ‌امیدم

از بازگشت خاوری کاملاً نا ‌امیدم

سخنگوی قوه قضاییه در نود و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک ایام مبارک رجب به تشریح مهم ترین پرونده های قضایی پرداخت. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال روزنامه قانون مبنی بر اینکه شرکت نفت بهران وابسته به بنیاد مستضعفان قراردادی با شرکت M.E.E.L General Trading بابت خرید مواد اولیه منعقد کرده که مفاد قرارداد توسط شرکت فوق الذکر اجرا نشده، و گفته شده حجم فساد اقتصادی رخ داده در این پرونده ۱۰ میلیون دلار  است، آیا چنین پرونده ای در دادسرای ویژه جرائم اقتصادی تشکیل شده است، گفت: این پرونده در دستگاه قضا  تشکیل شده ، اما بنده در رابطه با مبلغ آن اطلاعی ندارم  و در حال حاضر حکمی صادر نشده است.
  پرونده امید کوکبی
حجت الاسلام محسنی اژه ای در خصوص پرونده یکی از نخبگان محکوم به جاسوسی با نام امید کوکبی و جنجال‌های اخیر درباره این پرونده همزمان با بیماری کلیوی وی گفت: این فرد به جرم جاسوسی محاکمه و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است و باید توجه داشت خیانت یک کارمند معمولی که اقدام به جاسوسی کرده با یک کارمند فنی یا کسی که به واسطه جایگاهش به اطلاعات مهمی دسترسی دارد یکسان نیست.محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در مجموع در صورت بیماری محکومان در مدت زمان سپری کردن محکومیت شان اگر امکان معالجه در داخل زندان فراهم باشد، اقدامات درمانی در داخل انجام می‌شود و اگر چنین امکاناتی وجود نداشت محکومان به مراکز درمانی خارج از زندان نیز منتقل می شوند که در حال حاضر هم این فرد در حال درمان است و اگر پزشکی قانونی تأیید کند که حضور وی در زندان باعث تشدید بیماری‌اش خواهد بود سازمان زندان‌ها و دادیار زندان می‌توانند تسهیلاتی را برای وی فراهم کنند.
  پرونده قتل ستایش قریشی
سخنگوی قوه‌قضاییه درباره پرونده قتل ستایش قریشی دختربچه افغانستانی گفت: امروز بخشی از نظرات پزشکی قانونی در این پرونده ارائه شد و بخش دیگر نیز قرار است به زودی اعلام شود.حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رسیدگی به پرونده قتل ستایش ۶ ساله اظهار کرد: این مسئله دارای ابعاد مختلف است ؛اول آنکه همه ما از وقوع چنین جنایت بزرگ و دردآوری متأثر شدیم و مردم و دستگاه‌های مسئول و غیرمسئول با احساس مسئولیت تمام علاوه بر تسلی خاطر خانواده این دختر معصوم و اظهار همدردی با آنها با تمام قوا به موضوع ورود پیدا کردند.وی تصریح کرد: این متهم نابالغ نیست و ۱۶ سال و چندماه سن دارد ولی باید به خاطر داشته باشیم مدعیانی که امروز از عدم مجازات این متهم گلایه می‌کنند، فردا به خاطر مجازات یک فرد زیر ۱۸ سال نظام قضایی را محکوم می‌کنند.
  حادثه کودک‌‌آزاری مشهد
محسنی اژه‌ای در خصوص حادثه کودک‌‌آزاری مشهد گفت: در این مورد پرونده تشکیل شده و متهم در بازداشت به سر می‌برد و خبر آزادی متهم با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی خبر دروغی است که نمی‌دانم از کجا و توسط چه کسی منتشر شده. وی خاطرنشان کرد: متهم پرونده تحت نظر قرار دارد و پرونده در حال رسیدگی است.
  فرضیه خودکشی مهرداد اولادی منتفی است
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص علت مرگ مهرداد اولادی گفت: در ارتباط با مرگ وی پرونده تشکیل شده و از مواردی است که پزشکی قانونی حتماً باید نظر دهد. البته پزشکی قانونی نظریات اولیه را داده اما هنوز نتیجه سم شناسی مشخص نیست.وی افزود: بر اساس صحبتی که با دادستان تهران داشتم فرضیه خودکشی در این پرونده منتفی است اما علت تامه مرگ وی هنوز مشخص نیست و باید پزشکی قانونی مشخص کند.
  واکنش سخنگوی قوه قضاییه به طرح جدید پلیس
معاون اول قوه قضاییه در واکنش به مسائل مطرح شده اخیر در خصوص طرح جدید پلیس برای برخورد با مواردخلاف عفت عمومی اظهار داشت: فارغ از حرف‌ها و مسائل مطرح شده در مخالفت و موافقت با این طرح در روزهای اخیر ذکر چند نکته لازم و ضروری است؛ اول آنکه بعد از سالیان سال قانون امر به معروف و نهی از منکر براساس اصل ۸ قانون اساسی تصویب شد و به تأیید شورای نگهبان رسید. براساس این قانون حکومت و مردم در امر به معروف و نهی از منکر مکلف به وظایفی شدند. وی خاطرنشان کرد: در مجموع دستگاه قضایی از این اقدام نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد اجتماعی مشهود حتماً حمایت می‌کند و معتقدیم مردم نیز باید از این مسئله حمایت کنند.
  کم سلیقگی پلیس در طرح گشت نامحسوس
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص گشت نامحسوس پلیس و شائبه سوءاستفاده برخی مأموران نامحسوس این طرح گفت: در مورد عنوان نامحسوس این طرح باید گفت به نظر من این به هیچ وجه خوش سلیقگی نبوده و پلیس حتما باید مراقبت کند در جریان اجرای این طرح سوءاستفاده یا تخلفی انجام نشود.
  ارسال لایحه اعتراضی بابک زنجانی به دادگاه
محسنی اژه‌ای درپاسخ به سوالی درباره فروش ۵۱ درصد از سهام شرکت هوایی اونرایر توسط قدرت تنجل(امین بابک زنجانی) گفت: من از این موضوع هیچ اطلاعی ندارم ولی در مجموع اموال آقای زنجانی شناسایی و حکم توقیف آنها نیز صادر شده است. لذا اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد، وکیل ایشان می‌تواند در برابر فروش به ناحق اموال وی اقدام کند. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امیرعباس سلطانی عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی گفته است برخی افراد در سطوح وزرای دولت قبل بابک زنجانی، مرتضوی و رضا ضراب را هدایت می‌کردند، گفت: اگر این فرد واقعا چنین اطلاعاتی دارد باید آن را در اختیار سیستم اطلاعاتی و قضایی قرار دهد و در غیر این صورت خود مورد سوال قرار می‌گیرد.سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بخشی از حکم زنجانی تغییر یافته و وی لایحه اعتراضی خود را به دادگاه داده است، گفت: امروز از دادگاه در این خصوص سوال شد که پاسخ دادند وی لایحه اعتراضی خود را به دفتر دادگاه داده و در صورتی که سایر متهمان نیز لوایح خود را بدهند پرونده به مرجع مربوطه ارسال می‌شود. اژه‌ای افزود: سهو قلمی از ناحیه دادگاه صورت گرفته بود که بر اساس آن حکم اصلاحی صادر شد و متهم به رد مال چک‌های تأمین اجتماعی و همچنین رد مال در حق بانک مسکن محکوم شد.
  برداشت اموال بلوکه شده ایران در آمریکا
محسنی اژه‌ای در پاسخ سوال خبرنگاری که درباره اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد نقش دولت قبل در برداشت دو میلیارد دلاری آمریکا از اموال بلوکه شده ایران در آمریکا جویا شده بود، با انتقاد از فرافکنی برخی مسئولان دولتی و عدم مسئولیت پذیری آنها نسبت به ناکامی‌ها و کم کاری‌های انجام شده گفت: باید توجه داشت که این اقدام اخیر دولت آمریکا از جمله اقدامات ظالمانه این کشور است که در طول سال های اخیر انجام شده است لذا باید دستگاه‌های ذی ربط نسبت به حکم دیوان عالی آمریکا واکنش جدی نشان دهند.محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا سازمان بازرسی کشور به غرامت دو میلیاردی آمریکا ورود کرده است یا خیر گفت: این قضیه از مواردی است که دولت و وزارت خارجه باید ورود و این حکم را نقض کنند. بنابر این وظیفه اولیه در این مسئله آن است که نهادهای حقوقی دولتی و بانک مرکزی اقدام کنند تا این حکم نقض شود.
  نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بحث نامزدی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری آتی مطرح شده و اینکه وی پرونده‌ای در دستگاه قضایی دارد که می‌تواند در احراز صلاحیت یا رد صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تاثیر داشته باشد، گفت: این پرونده در همان مسیری است که هفته‌های قبل اعلام کردم و اتفاق جدیدی رخ نداده است، ضمن اینکه تشخیص صلاحیت الزاما به داشتن یا نداشتن پرونده یا محکوم شدن یا نشدن نیست.محسنی اژه‌ای توضیح داد: امکان دارد فردی پرونده‌ای در دستگاه قضایی نداشته باشد اما صلاحیتش احراز نشود و از سوی دیگر نیز ممکن است فردی پرونده داشته باشد و محکوم هم شود اما محکومیت او مانع از احراز صلاحیت نباشد.
  روزنه‌هایی از بازگشت خاوری
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص محاکمه غیرحضوری خاوری گفت: من کاملاً از بازگشت آقای خاوری به کشور ناامیدم چرا که اطمینان دارم مدعیان مبارزه با فساد و تروریست در دنیا دروغ می‌گویند و اگر ادعاهای آنها راست بود باید متهمانی که مفاسد کاملا اقتصادی دارند را در اختیار ما قرار می‌دادند.محسنی اژه ای اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه در پرونده آقای خاوری روزنه‌ای تشکیل شده است هنوز محاکمه غیابی وی انجام نگرفته است ولی من به دادگاه پیشنهاد دادم هرچه سریع تر محاکمه غیرحضوری وی را انجام دهند و امیدوارم دادگاه نیز این پیشنهاد ما را بپذیرد.
حمید بقایی
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اتهام حمید بقایی مالی و امنیتی است و اینکه گفته می‌شود به او اتهام جاسوسی تفهیم شده آیا صحت دارد یا خیر، اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم اتهام جاسوسی به وی تفهیم نشده است اما به طور قطع یک بخشی از اتهامات
تفهیم شده مسائل مالی است.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز این پرونده منتهی به صدور حکم نشده، قانونا مجاز به بیان جزییات آن نیستم.
  ادامه پرونده  شهیندخت مولاوردی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور که پیشتر به دادسرا احضار شده بود، گفت: خانم مولاوردی براساس احضاری که صورت گرفته بود در دادسرا حضور یافت و عنوان کرد مطلبی که آن خبرنگار به نقل از وی منتشر کرده، دقیق نبوده است و به همین خاطر دادسرا آن فرد را نیز احضار کرده و این پرونده
ادامه دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با  اشاره به صدور  حکم ۴ نفر از متهمانی که در ارتباط با بحث رابطه با خارج از کشور دستگیر شده بودند، اظهار کرد: چند نفری که در رابطه با بحث ارتباط با خارج از کشور دستگیر شده بودند، با حضور وکلایشان محاکمه شدند و دادگاه در رابطه با ۴ نفر از این ۵ نفر اقدام به صدور حکم کرده اما هنوز ابلاغ نشده است. سخنگوی قوه قضاییه همچنین
در باره متهمان ارزی گفت: در این پرونده نیز حکم صادر و تایپ شده است و احتمالاً امروز یا فردا ابلاغ می‌شود.
  دستگیری عوامل باند نفوذ در پرونده‌های قضایی
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه این نشست از دستگیری ۸ نفر در ارتباط با یک موسسه دلالی پرونده‌های قضایی خبر داد و گفت: در این موسسه تحت عناوین مختلف از مردم پول می‌گرفتند تا در پرونده‌های قضایی نفوذ کنند. وی با بیان اینکه این گونه اقدامات هیچ تأثیری در پرونده‌های قضایی ندارد، گفت: اگر کسی پولی بدهد ضمن اینکه پولش از دستش می‌رود ممکن است برای او پرونده‌ای تحت عنوان رشوه یا پرداخت وجه برای اعمال نفوذ نیز تشکیل شود.سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: با تلاشی که دستگاه نظارتی داخل قوه قضاییه انجام داد، باندی که در تهران تحت عنوان موسسه حقوقی تشکیل شده بود شناسایی و متلاشی شد.محسنی اژه‌ای افزود: این موسسه حقوقی که در تهران چند شعبه و در یکی از شهرستان‌های تهران نیز شعبه داشت، چند دلال و تعدادی از وکلا را به کار گرفته بود و توانسته بودند با برخی افراد داخل قوه قضاییه ارتباط بگیرند و به نام افراد مختلف در دستگاه قضایی از مردم پول می‌گرفتند.
انهدام باند ارتشا در سازمان امور مالیاتی تهران
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: مدتی پیش یکی از نهادهای اطلاعاتی گزارشی از فعالیت یک باند رشاء و ارتشا در سازمان امور مالیاتی تهران را ارائه کرد که در بررسی‌های به عمل آمده چند نفر از متهمان این پرونده دستگیر شدند.
محسنی اژه ای با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد، و این پرونده در مراحل ابتدایی قرار دارد، افزود: در بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۱۵۰۰ میلیاردتومان فاکتور سوری از متهمان کشف شده و این پرونده هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد.
  تکمیل رسیدگی به ۴۳۳ پرونده انتخاباتی
وی در ادامه با اشاره به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی تشکیل شده برای انتخابات ۷ اسفند اظهار کرد: تا این لحظه ۹۴۳ پرونده تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه تشکیل شده که در بررسی های به عمل آمده مشخص شد در تعدادی از این پرونده‌ها اصلاً جرمی رخ نداده و در برخی دیگر نیز پرونده‌های تشکیل شده صرفاً مرتبط با جرائم انتخاباتی نبوده است که درگیری های طایفه‌ای در برخی نقاط کشور از جمله این موارد بود. وی اضافه کرد: در بررسی‌های انجام شده تا کنون ۴۳۳ پرونده انتخاباتی به مرحله نهایی رسیده و تعیین تکلیف قطعی شده است و مابقی پرونده‌ها نیز درحال رسیدگی است.
صدور احکام متهمان بانک صادرات درپرونده ۳ هزار میلیاردی
معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده بانک صادرات و تخلفات صورت گرفته توسط برخی مدیران این بانک در پرونده
۳هزار میلیاردی گفت: طی روزهای اخیر احکام مرتبط با این پرونده صادر شد ولی به دلیل اینکه هنوز این احکام ابلاغ نشده از بیان جزییات آن معذورم و بعد از ابلاغ احکام توضیحات بیشتری را در این خصوص ارائه خواهم داد .

فرید خدائی فر
vakil@vakil.net
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه