نحوه محاسبه و پرداخت مهریه به وراث زن

نحوه محاسبه و پرداخت مهریه به وراث زن

سئوال:

  • آیا پرداخت مهریه به وراث زن بایستی بر مبنای نرخ روز محاسبه شود یا خیر ؟

نشست قضائی مورخ ۸۷/۵/۲۸ قضات دادگستری شهرستان نطنز

نظر اکثریت :

  • با توجه به ایجاد حق برای زوجه این حق پس از فوت وی به وراث منتقل میشود لذا پس از فوت زن نیز چون وراث مالک قهری اموال زن می شوند و تمام حقوق به همان شکل ایجاد شده ، برای زن به آنها منتقل میشود لذا مهریه را بایستی به نرخ روز به وراث پرداخت کرد .

نظر اقلیت :

  • با توجه به اینکه فلسفه وجودی و وجوبی و فهم قانون صرفا حمایت از شخصی بنام زن است که در صورت فوت یا طلاق بدون سر پناه می ماند بنابر این وضع قانون فقط بلحاظ  حمایت از شخص زن است نه فرد دیگر لذا اگر زن فوت کند محاسبه پرداخت مهریه به نرخ روز برای وراث که از مهریه زن ( که جزء ما ترک محسوب میشود ) ارث می برند نمیتواند مشمول قانون شده و بگوییم بایستی به نرخ روز فوت یا زمان پرداخت محسابه شود بلکه صرفا وراث زن مهریه زن را به عنوان یک میراث به صورت اصل مهریه محق هستند نه آنکه مهریه زن متوفیه را به نرخ روز مطالبه نمایند لذا حدود رای به پرداخت مهریه به نرخ روز به وراثت زن فاقد وجاهت قانونی است .

منبع : دادگستری کل استان اصفهان

برچسب ها :
فرید خدائی فر
vakil@vakil.net
۱دیدگاه
  • رضا طاهری
    ارسال شده در ۲۱ اردیبهشت ، ۱۳۹۹ / ساعت : 16:41 / پاسخ

    با سلام واحترام
    ببخشید سوال داشتم ۵۹ سال دارم در یک شرکت بصورت رسمی کارمیکنم
    سال ۸۲ متارک نموده ام تعداد ۱۰۰ سکه مهریه بوده حکم طلاق و اعسار تو همان سال صادر شده . تاالان که در محضر شمایم ۱/۴ حقوق و عیدی هرسالم به حساب زوجه واریز شده حسب اجرائیه دادگاه .
    در آخرین مراجعه به شعبه تعداد ۲۰ سکه مانده که تسویه شود .
    ۱- زوجه در سال ۹۸ فوت شده و فرزندی نداشته . برادر و خواهر دارد
    ۲- وراث هنو بعد از یکسال تعیین نشده و همچنان از حقوقم برداشت و بحساب زوجه واریز میشود البته از طریق محل کارم چون همان نامه اولیه به قوت خودش باقیه.
    ۳- الان در حال بازنشستگی هستم و سال گذشته زوجه اقدام به مسدود کردن پاداش پایان خدمتم کرده که حدود ۸۰ میلیون است
    ۴-بنده الان همسر وسه فرزند دانشجو دارم آیا راهی هست که جلوی پاداش باز شود در ضمن من بعد از بازنشستگی حقوق تامین اجتماعی برقرار خواهد شد و فرار از دین صورت نخواهد گرفت .
    لطفا راهنمایی فرمائید سپاس

ارسال دیدگاه